søndag 5. oktober 2014

Rekviem - Lauren Oliver

Spennende avslutning på den herlige "Delirium"-serien. Det eneste jeg andrer på, er at jeg ikke leste den litt før. 

Hvorfor angrer jeg på at jeg ikke leste den litt før, tenker du? Det er jo litt slik med serier man blir grepet av, at om man venter litt for lenge med neste bok, eller sesong på tv-serie, så mister den litt "magien". Man trenger litt tid for å komme seg inn i stemningen og spenningen igjen. Jeg omtalte den siste boken i triologien av Ally Condie (Matched) for en liten stund siden på bloggen. Dette er også en typisk ungdomstriologi i et futuristisk dystopisk samfunn. Dessverre startet den sånn noenlunde ok, ble ganske spennende, og så døde det mer og mer ut i bok nummer to. En stor skuffelse egentlig...

Men det er altså ikke tilfellet her. Jeg har virkelig hatt stor sans for de to foregående bøkene i denne serien av Lauren Oliver. Kom over boken på norsk på biblioteket, og leste den ut på ett par tre kvelder. Veldig spennende bok, som leverer en god nok slutt.

Dette skriver Gyldendal om boken: 
"Lena har forandret seg og er nå aktiv i motstandsbevegelsen. Opprøret som bygget seg opp i Pandemonium, har i Rekviem slått ut i full revolusjon, og Lena er i sentrum av kampen.
Etter å ha reddet Julian fra henrettelse, flyktet Lena og vennene hennes til Det ville. Men Det ville er ikke lenger et trygt sted. Det har oppstått mindre opprør gjennom hele landet, og styresmaktene kan ikke lenger benekte at De ugyldige finnes. Regulatorer infiltrerer grenseområdene for å slå ned opprøret.
Mens Lena beveger seg gjennom det stadig farligere Ville, lever den gamle bestevenninnen Hana et trygt, kjærlighetsløst liv i Portland, forlovet med den unge ordføreren. Rekviem blir fortalt fra både Lenas og Hanas synsvinkel. De lever side om side i en verden som skiller dem, inntil historiene deres til slutt smelter sammen.
Lyrisk og sømløst fletter Lauren Oliver sammen farene Lena møter og den indre uroen hun opplever etter at hennes første kjærlighet, Alex, gutten hun trodde var død, vender tilbake. Rekviem er en sofistikert og mangesidig fortelling, og en nervepirrende avslutning på Delirium-trilogien".

Det blir med andre ord action i bøtter og spann. Jeg elsker slike historier, med unntakstilstand, opprør, det gode mot det onde osv. Det er kanskje fortsatt en del spørsmål jeg har hatt underveis som jeg ikke fikk svar på, samtidig var det kanskje heller ikke meningen at man skulle vite så mye mer. Kanskje ville ikke boken hatt samme sjarm og spenning om jeg fikk vite mer om verdenssamfunnet rundt, og så videre. Typisk nok også et trekantdrama med ei jente og to gutter. Litt lei av dette nå. Uansett, absolutt en serie verdt å få med seg om man liker denne sjangeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...