torsdag 19. desember 2013

Fantastiske "The Twistrose Key" - Vindeltorn

En vakker eventyrbok å drømme seg inn i. Sceneriske beskrivelser, spenning og flotte detaljer gjorde dette til et av årets beste leseopplevelser signert Tone Almhjell.

Lindelin Rosenquist, eller Lin, har flyttet fra Summerhill til Oldtown. Sistnevnte er forøvrig inspirert av Trondheims vakre Bakklandet. Vår histories helt savner sitt barndomshjem, og føler seg ekstra ensom når rotten Rufus dør. Hun begraver han under rosebusken i hagen, og tilbringer mye tid der mens hun sørger.

Til tross for sorgen, eller kanskje nettopp på grunn av den, merker hun at det er noe rart med huset de har flyttet inn i. Klokken tikker for sakte, frost dekker rosebedet selv når det regner... Og plutselig mottar Lin en merkelig nøkkel som passer til en rar lås i kjelleren. Det viser seg å være en dør til det magiske vakre Sylver. Stedet for alle døde kjæledyr som har blitt elsket av et barn. Det er et vinterland som kan sammenlignes litt med scener fra Narnia eller Harry Potter, uten at det er uorginalt på noe vis. Lin møter til glede og forbauselse igjen sin kjære venn Rufus. En større snakkende variant.

Til tross for et rørende gjensyn, er det ikke bare fryd og gammen. Lin er nemlig ført til Sylver for en grunn. Hun er en "Twistrose", et barn som blir hentet til Sylver når den magiske verdenen er truet på ett eller annet vis. Historien fører barn og kjæledyr på jakt etter en forsvunnet Vinterprins hvis tilstedeværelse er essensiell for Sylvers overlevelse. Det blir en kamp mot klokken, og ting tilspisser seg når det viser seg at flere er på jakt etter gutten. Og ikke alle har edle hensikter.

Jeg synes Tone Almhjell har skapt en utrolig fin historie. Jeg innrømmer at jeg var litt skeptisk i begynnelsen, men boken vant mitt hjerte etter hvert. For jeg ble fullstendig sjarmert at de snakkende dyrene, den vakre byen, alle detaljene som til sammen gjorde dette til en utrolig god bok. Den var skummel, spennende, morsom og rørende. På et punkt måtte jeg faktisk tørke vekk ett par tårer.
Jeg vet ikke om forfatteren har planlagt flere bøker fra dette universet, men jeg håper virkelig det!
Det er en fin tanke at alle kjæledyr lever lykkelig videre i en annen verden.

1 kommentar:

  1. Fint innlegg om boka! Har akkurat lest den ferdig (i norsk utgave), og likte den veldig godt:) Liker språket og miljøskildringene med alle dei fine detaljene. Passer ekstra godt å lese no i jula;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...