mandag 17. september 2012

Nådens omkrets på lydbok

Høsten er perfekt for lange gåturer med lydbok på øret. Hva er vel da bedre enn spennende krim som strekker seg helt tilbake til 1500-tallet?

Nådens omkrets er skrevet av Jørgen Brekke. Ikke for å tråkke noen på tærne, men selve coveret er egentlig ikke noe blikkfang for min del. Så er jeg heller ikke spesielt glad i denne sjangeren, sånn egentlig. Så det er ikke det som gjorde at jeg valgte akkurat denne lydboken til min nyinnkjøpte DigiBok. Nei, det er det faktum at mye av bokens handling finner sted både i Trondheim som er mitt nåværende hjemsted, og stedet hvor jeg vokste opp, nærmere bestemt Ørland. Det er jo selvsagt spennende, i tillegg har jeg fått anbefalinger. Andre som har lest boken sier at den "slett ikke er så verst".

Før jeg oppsummerer bokens handling, må jeg bare si at noe av utfordringen med å høre lydbok når man går tur er å konsentrere seg. Til å begynne med hadde jeg litt problem med akkurat dette. Det var så mange ulike folk å "bli kjent med", i tillegg hoppet man mye frem og tilbake i tid. Når man leser er jo ikke dette noe problem, går man glipp av noe, er det jo bare å bla tilbake. Så enkelt er det ikke med lydbok.

Nåvel, til bokens handling: 
Til å begynne med blir vi introdusert for en litt mystisk tiggermunk som har et ærend i Bergen før han legger ferden nordover mot Trøndelag. Munken er på jakt etter noen spesielle kniver, mer for skalpeller å regne. Etter hvert får vi vite mer om denne munken, hans spesielle oppvekst og bakgrunn. Dette danner bakteppet for handlingen som utspiller seg i nåtidens Trondheim.

I Trondheim møter vi Jon Vatten. Vatten jobber som vaktsjef på Gunnerusbiblioteket, og bærer på en stor sorg etter at hans kone og lille sønn på mystisk vis forsvant. Selv ble han mistenkt for forsvinningen og det man antok var drap, men siden det ikke fantes bevis ble han aldri fengslet. Vatten havner igjen i politiets søkelys når det viser seg at hans kollega, Gunn Brita Dale, blir funnet drept og flådd i bibliotekets bokhvelv.

Samtidig som vi blir kjent med flere ulike karakterer involvert i den norske drapsetterforskningen, blir leseren/lytteren også tatt med til USA. Nærmere bestemt Richmond, Virginia. Også her har det blitt begått et bestialsk mord, med sterke likhetstrekk til drapet i Norge. Den unge politietterforskeren Felicia Stone får nok å henge fingrene i, og finner etter hvert linken til drapet i Norge.

Jeg synes:
Det gir en liten ekstra piff at boken er krydret med detaljer og beskrivelser fra min egen hjemby. Enda mer stas er det at Brekke skriver om Ørland. Jeg vil ikke røpe for mye, men mye av bokens handling utspiller seg nettopp her. Jeg synes dette er en velskrevet og grundig historie, en ordentlig god høstbok. Nå er det riktignok en del småting som irriterer meg ved boken, men det går ikke på språk eller oppbygging og slike ting. Jeg hadde litt problemer med noen av karakterene, som jeg rett og slett ikke likte personligheten til. Mulig tilsiktet, mulig helt tilfeldig.

Alt i alt, en god krimbok. Jeg liker at den har litt dybde, siden den går tilbake i tid. Det er litt forløsende at alt nøstes opp mot slutten. Endelig skjønner man sammenhengen, og hva historien fra 1500-tallet har med saken å gjøre. Man kan jo kanskje synes at det er litt forvirrende at boken hopper så mye frem og tilbake i tid, og mellom de ulike personene. Men det kan også være at jeg synes det er uvant med lydbok.

Score: 4/6

2 kommentarer:

  1. Denne leste eg kort tid etter den kom ut, og likte den godt. Andreboka hans som kom ut ifjor vart eg ikkje overbegeistra for, men eg er ikkje overbegeistra for krim i utgangspunktet (med mindre det er Agatha Christie).

    Lydbok har eg eit veldig av-og-på-forhold til. Eg er for utolmodig til å høyre, for eg les fortare enn dei gjer på lydboka. I tillegg les eg ein del medan eg ser på tv/film og då funker det dårlig med lydbok.

    Eg har faktisk ein slik digispiller, men den er lite brukt fordi eg ikkje har sett meg inn i hvilke digikortbøker biblioteket har (for eg har ikkje planer om å kjøpe digikort til den sjølv!), men i lengden kan eg tenke meg å bruke den på veg til jobb:-)

    Omslaget var ikkje det store, er enig i det. Trekker liksom ikkje leseren til seg;-)

    SvarSlett
  2. Har også hørt at den andre boka ikke var like bra. Siden jeg heller ikke er så gira på krim, styrer jeg nok unna den boken for nå. Har en del Harry Hole å ta igjen istedet...

    Jeg skjønner av-og-på-forholdet til lydbok. Jeg hører ikke lydbok hjemme, da leser jeg heller. Leser også raskere enn de gjør på lydbok. Men i bil og når man går på tur alene er lydbok et godt alternativ synes jeg. Slår liksom to fluer i en smekk Da har jeg jo uansett ikke mulighet til å lese.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...