lørdag 21. januar 2012

Endelig lest litt Nesbø - Flaggermusmannen

«Alle» sier Harry Hole-bøkene til Jo Nesbø er så fantastiske... Nesten litt rart at jeg ikke har testet det ut før nå!

Jeg har riktignok lest «Snømannen» fra før, men det er lenge siden, og jeg hadde ikke fått med meg at det faktisk var en hel bokserie basert på samme karakter før det. Nesten så jeg må lese boken på nytt, når jeg kommer så langt. Enn så lenge har jeg en del godbiter å kose meg med.

Som du kanskje allerede skjønner, så syntes jeg faktisk ikke at «Flaggermusmannen» var så aller verst. Jeg hadde forhåndsdømt Hole, som viste seg å være litt mer enn den typiske slitne antihelten med alkoholproblemer. Joda, han er det å, men han er tydeligvis så mye mer enn det. Har du ennå ikke lest boka, kan den fra Aschehougs hjemmeside oppsummeres slik:

«Politimannen Harry Hole er i Sydney for å bistå australsk politi i etterforskningen av mordet på en ung norsk kvinne. På sin vei gjennom lysskye miljøer treffer han horer og halliker, trtanser, klovner og pushere. Og noen aboriginer, Australias urinnvånere. Harry Hole har reist så langt vekk fra Norge som det er mulig å komme. Saken er komplisert, og i den blinde nattejakten på morderen har han bare svake ekko å navigere etter».

«Flaggermusmannen er den første boken om Harry Hole, og den ga forfatteren både Rivertonprisen og Glassnøkkelen for årets beste skandinaviske kriminalroman».

Jeg mener:
Oppsummeringen forteller kanskje ikke så altfor mye om bokens handling. Men den er nesten litt vanskelig å gå overfladisk «i dybden» på. Jeg likte boka, selv om jeg ikke egentlig er noen fan av krim. Synes ofte at det blir så klisjefylt at alt på død og liv skal være så mørkt, dystert og ha en liten vri på slutten. Man må nesten bare prøve selv. Andre Nesbø-lesere har fortalt meg at bøkene bare blir bedre og bedre, og det er jo riktig så lovende. Det beste med «Flaggermusmannen» er at det til stadighet kom en og annen vri i løpet av lesingen.

Scoren virker kanskje lav, men den er på vippen mellom 3 og 4. Jeg lar den ende på en en sterk 3´er, i denne omgang. Og det er ikke verst til meg å være, når det kommer til krim.

Score: 3/6

Fakta om boken:
Utgitt: Pocket, 2002
Forlag: Aschehoug
ISBN: 9788203186233
Sider: 352
Sjanger: Krim

5 kommentarer:

  1. Hei spennede at du leser krim enda du ikke er noe særlig glad i det. Liker mennesker som ufordrer seg selv litt. Ikke dumt at du da begynner med Jo Nesbø:) Har lest ganske mange av bøkerne med flest av de med nyere datoene, så denne har jeg faktisk ikke lest enda. Men det skal jeg gjøre en dag noe med, er veldig glad i Nesbøs bøker og alkoholikeren Harry Hole:)

    Du må ha en riktig fin lørdagskveld videre:)

    SvarSlett
  2. Kan bekrefte det andre har fortalt om Nesbø: de senere bøkene hans er knallgode. Jeg hadde ikke lest krim på ti år da jeg begynte på Rødstrupe. Ble skikkelig hekta! Min anbefaling er å hoppe over Kakkerlakkene og gå rett på Rødstrupe. Før du vet ordet av det er du krimelsker :)

    SvarSlett
  3. Jeg er enig med krimbloggeren - Nesbø har formstigning utover i forfatterskapet. De to første Harry Hole-bøkene (Flaggermusmannen, Kakerlakkene) er de svakeste. Men allerede i tredje bok - Rødstrupe - klasker han virkelig til. Rødstrupe er en av de aller beste i hele "serien" - mektig spennende, mektig godt skrevet!

    SvarSlett
  4. Så spennende at du har funnet deg en krimbok du liker! Jeg er absolutt inhabil siden jeg elsker krim :-) Vel, det var kanskje å overdrive, men jeg leser som regel krim på sengen før jeg skal sove. Og det gjør jeg fordi jeg finner krim så ukomplisert :-)
    Lykke til med neste Harry Hole bok - Jeg falt helt for denne forsofne antihelten!

    SvarSlett
  5. Jeg er heller ingen krimelsker, og bunken med krimbøker er temmelig lav. Men Harry Hole er en av de bøkene som står på leselista, også fordi jeg har lest skremmende lite av de kjente, norske forfatterne...

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...