fredag 23. september 2011

«En dag» - David Nicholls

Tjue år, to mennesker, og utrolig mye styr for å finne kjærligheten. Er det egentlig verdt det?

«En dag» blir beskrevet som den ultimate feelgood-boka når det kommer til kjærlighet, vennskap, frykt og forelskelse. Eller som Nick Hornby sa det da boka kom ut i 2009:

«Den perfekte strandlektyren for alle som ikke engang liker tanken på strandlektyre».

Boken handler om Emma og Dexter, som møtes første gang den 15. juli 1988, natten etter eksamensfesten. Tidspunktet er dårlig for en romanse, da deres veier skal skilles så alt for brått. Men istedet blir denne natten begynnelsen på deres lange og etter hvert brokete forhold, som ingen av dem helt vet hva er.

Leserne møter dem igjen den 15. juli hvert år, og får et innblikk i deres liv år for år. Både i forhold til personlig utvikling, forholdet til hverandre og verden rundt dem.

Dette mener jeg:
Det er et interessant konsept, å følge mennesker år for år. Men dette er ikke en tradisjonell kjærlighetshistorie av typen “levde lykkelig alle sine dager”. Sånn sett er den kanskje litt mer realistisk. Det er kanskje ikke slik at livet er perfekt, og det er forfriskende med en kjærlighetshistorie hvor vi så tydelig presenteres for karakterenes feil og mangler.

Jeg synes at det kanskje er litt misvisende at boken profileres som en “feelgood”. Av sjanger, vil jeg si at den faller innenfor den mindre populære “feelbad”. Jeg koste meg ikke så veldig da jeg leste denne, i form av “that fuzzy happy feeling” man får inntrykk av på coveret. Men jeg humret litt på noen plasser, og den gikk lett unna. Det er den perfekte reisebok, som ikke krever så altfor mye når man sitter på fly eller flyplasser.

Jeg merker at jeg ikke har så veldig sterke følelser når det kommer til denne boken. Rett og slett fordi den er helt grei. Den hopper litt i tid, både frem, og tilbake mot slutten av boken. Jeg får liksom ikke helt tak på noen av hovedkarakterene, og så føler jeg meg ikke spesielt beriket etter endt lesing. Men for all del, den var lettlest, småmorsom og jeg lot meg bevege fra tid til annen.
Får derfor en straight 4'er fra meg.

Score: 4/6

Fakta om boken:
Sjanger: Roman
Utgitt: 2010
Forlag: Forlaget Press
ISBN: 9788275473835
Sider: 224

4 kommentarer:

  1. Jeg er enig med deg om at dette er langt fra en feelgood roman. En meget misvisende betegnelse!

    Utover det likte jeg den meget godt og er absolutt en av mine favoritter. Jeg er spent på hvordan filmen blir!

    SvarSlett
  2. Jeg likte boken veldig godt, og gleder meg til filmen kommer. Bare litt overrasket over hvordan den faktisk endte, uten å røpe noe til de som eventuelt ikke har lest den.

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke så glad i "feelbad" romaner så jeg syntes det er godt at du gjør oss oppmerksom på nettopp dette. God og ærlig anmeldelse, May Brit.

    SvarSlett
  4. Denne likte jeg ganske godt da jeg leste den. Jeg leste på engelsk, og det tror jeg var litt vesentlig... Det er mange referanser til britisk kultur og historie, og da syntes jeg språket var toppen av kransekaka. :)

    Slutten kom forøvrig som en overraskelse på meg som andre her. :P

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...