lørdag 25. juni 2011

Å lide valgets kval...

Bokhandlene bugner av alskens fristelser i sommer, og jeg sliter selvsagt med å gå uten å kjøpe en eneste bok. Særlig når man kommer over lekre engelske bøker, som jeg synes har mye finere cover enn de norske.
Men i et nøkternt øyeblikk innser jeg at bokhyllene hjemme flommer over av bøker som jeg ennå ikke har lest. Jeg har riktignok forsøkt å sette lesingen i ett visst system, det vil si, jeg leser den neste i "lesebunken". Prioriterer riktignok bøker jeg eventuelt får tilsendt fra forlagene først. Og får jeg ikke sansen for ei bok etter 2-3 kapitler har jeg blitt flinkere til å "tillate" meg selv å legge den vekk. Det er tross alt så mange andre godbiter som venter der ute.

For øyeblikket holder jeg på med Jean M. Auels første bok i serien "Jordens barn"; Hulebjørnens klan. Dette er også en bok som har stått i bokhylla ei stund, men jeg ble mer oppmerksom på den etter at siste bok i serien, "De hellige hulers land", kom i butikkene tidligere i år. Det nye designet ser så lekkert ut. I alle fall om man sammenligner med det traurige 80-tallsdesignet på bøkene mine, som jeg snappet opp på et loppemarked for noen år siden.

Uansett har jeg fått riktig sansen for Cro Magnon-jenta Ayla som adopteres av neandertalene. Hennes evne til å tenke selv og handle raskt setter henne i konflikt med klanens tradisjonsbundne levevis. Hun blir rett og slett en trussel mot deres eksistens bare fordi hun tenker selvstending.

Til tross for at jeg holder på med en veldig god og spennende bok, skal jeg ikke nekte for at blikket glir opp mot det ene skapet i stua. Det med glassdør. Der ligger nemlig Kate Mortons "En svunnen tid". Den dumpet ned i postkassen, fersk fra Schibsted, i går formiddag. Og i dag ventet postkassa med Helene Uris nye bok; "Kjerringer". Så nå lider jeg valgets kval. Skal jeg gyve løs på en av de nye med en gang, eller skal jeg vente til jeg har lest ferdig den jeg holder på med? Det er noe med å leve i nuet, også når det kommer til bøker. Skal man alltid hige etter det som ligger rundt neste sving, eventuelt i neste bokhylle, går man kanskje glipp av den gode leseopplevelsen.

7 kommentarer:

  1. Eg leser for øyeblikket Kate Morton-boka, og syns den er topp! Har akkurat mottatt Kindle og den ligger og frister meg med alle sine muligheter;-) Foreløpig greie eg meg, men når kvelden og skumringen kjem så er det fint med Kindle med eget leselys til filmen i DVD-spilleren:-) Jean M. Auel-bøkene har eg og lyst til å lese, men trur eg kjøper dei til Kindle'n. Ha ein fin og leserik ettermiddag!

    SvarSlett
  2. Her var det mange godbiter! Hulebjørnens klan gav meg en fantastisk leseopplevelse og jeg slukte de andre etter tur. Den nest siste har jeg desverre ikke kommet meg igjennom, enda jeg har prøvet gang på gang. Men som de sier "So many books and so little time". Klem fra Anette :)

    SvarSlett
  3. Jeg har også problemer med å velge. Akkurat no står det mellom to bøker jeg skal ta med meg hjem på ferie. Jeg skal enten lese Sekskanten av Ebba Haslund eller min afrikanske farm. Jeg har ikke bestemt meg enda. Men sånn til vanlig sliter jeg med det nesten alltid siden jeg deltar både på bokbloggturne, samlesning bok sirkel og andre ting. Dessuten har jeg en haug med bøker hjemme å lese samtidig som både bokhandelen og bibliotek frister med nye bøker.

    SvarSlett
  4. Jeg glømte å skrive at min Afrikanske farm var av Karen Blixen

    SvarSlett
  5. Da synes jeg du skal ta med deg begge bøkene;)

    SvarSlett
  6. Valgets kval.. jeg hadde begynt på 7 bøker før jeg dro til Ø. Hvilken skulle få bli med på reisen? Det ble Helene Uri "De rettferdige".

    Problemet er jo bare at mamma har noen (?) bøker hun også, og her fant jeg jo ei jeg bare måtte lese.. Helene Uri ligger urørt, men Elisabeth Nobles "lesesirkelen" (haha) er jeg godt igang med :)

    SvarSlett
  7. Hehe, da kan du jo snappe opp noen tips der;)

    Jeg er ny når det kommer til Uri! Skal snart ta fatt på "Kjerringer":)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...